Nieuwe thema’s IPC

Vorig schooljaar is de Leeuwarder Schoolvereniging, na een proeftraject, gestart met het International Primary Curriculum (IPC).
Dit is een basiscurriculum voor de zaakvakken en onderwijsconcept in één waarin leren centraal staat. Kinderen leren op hun best door boeiende, actieve en zinvolle lessen. IPC helpt de school en de leerkracht hierbij.
Na lockdown#2 zijn we weer gestart met verschillende thema’s.

De kleutergroepen werken aan het thema ‘de Dierentuin’
Groepen 3 en 4: ‘Gebouwen’
Groepen 5 en 6: ‘Jong en oud’
De groepen 7 en 8 gaan binnenkort aan de slag met het thema ‘Nederland wordt Nederland’.

Meetkunde in de dierentuin
De kleutergroepen werken aan het thema ‘Meetkunde in de dierentuin’. De kleuters zijn enthousiast aan het werk. Ze nemen boeken van thuis mee om er bijvoorbeeld achter te komen wat een tijger eet, of waarom een olifant een slurf heeft. De ‘hoeken’ in de klas zijn omgetoverd tot dierentuinen met zelfgemaakte hokken, naamkaartjes, toegangskaartjes, een kassa, dierenwegwijzers etc. En er zijn zoveel vragen te beantwoorden: waar kun je een dier aan herkennen, welk dier is het grootst, welk dier heeft de meeste ruimte nodig heeft en hoeveel eten ze. Allemaal informatie die je weer kunt gebruiken bij het knutselen en schilderen van dieren. We weten nog niet wie er het meest geniet: de kinderen of de juffen… Maar dit zal waarschijnlijk een nek-aan-nekrace worden.

Gebouwen
De groepen 3 en 4 zijn met het thema ‘Gebouwen’ begonnen. Er zijn overal gebouwen om ons heen, waarvan we de meeste nauwelijks opmerken. Waar zijn ze van gemaakt? Wat is hun doel? Wat valt je op aan hun vormen? Wat kan er gedaan worden om ze sterker te maken? Met dit thema worden wij een bouwer en een architect en ontdekken we de geheimen van bruggen en wolkenkrabbers. Op de foto’s zijn de kinderen bezig met het schetsen van een aantal gebouwen die ze vinden dichtbij school.

Jong en oud
De groepen 5 en 6 zijn gestart met het project ‘Jong en oud’. Er komen verschillende onderdelen aan bod: maatschappij, natuur, geschiedenis, techniek en kunstzinnig vorming. Als start heeft elke leerling een baby/jeugd foto van zichzelf en van een ouder meegenomen. De kinderen vonden het knap lastig om te ontdekken wie wie was. Elke ochtend worden de foto’s weer bewonderd. In groepjes hebben leerlingen diverse mensen van jong naar oud op een tijdlijn geplaatst.  Ook foto’s van medewerkers van de LSV werden in een tijdlijn gezet. Sommige collega’s waren heel tevreden met het resultaat, anderen wat minder.

Nederland wordt Nederland
De groepen 7 en 8 starten iets later met het thema ‘Nederland wordt Nederland’. Dit thema neemt wat meer tijd in beslag.

Meer informatie over IPC vindt u op hun website.