Originaliteitsprijs voor leerlingen van de LSV

Drie leerlingen uit groep 7 van de Leeuwarder Schoolvereniging (LSV) hebben de originaliteitsprijs gewonnen in een internationale wedstrijd, georganiseerd door het MySchoolsNetwork-team van NHL Stenden Hogeschool in samenwerking met de Europese Commissie. Basisscholen uit 6 verschillende landen deden hier aan mee. Het thema van de wedstrijd was Sustainability, oftewel duurzaamheid. De groepen van de LSV hebben zich gericht op de plastic soep, een wereldwijd probleem.

De leerlingen van de  groepen 7a, 7b en 8 hebben in kleine groepjes meegedaan tijdens de Engelse les. Ze moesten een probleem in hun omgeving beschrijven welke verband houdt met de plastic soep in de oceanen. Ieder heeft op zijn eigen niveau een prachtige bijdrage geleverd. Uiteindelijk zijn vier groepjes genomineerd en heeft één van deze groepjes de originaliteitsprijs gewonnen. De jury, onder voorzitterschap van Emma Charlotte Hartkamp van de Europese commissie, zei hierover:
‘Good analysis of the plastic problem, with solutions and what would happen if we would do nothing… With a PPP with animations!’

Op maandag 30 november waren Roelien Wierda (co-founder MySchoolsNetwork/jurylid) en Harma Baarsma van NHL Stenden/MySchoolsNetwork op school aanwezig om certificaten aan de deelnemers uit te reiken. De genomineerden kregen een goodiebag van hergebruikt textiel. De winnaressen van de originaliteitsprijs ontvingen een prachtig gezelschapsspel: Terra.

Op de eerste foto wordt de originaliteitsprijs uitgereikt door Harma Baarsma en Roelien Wierda: de goodiebag en het gezelschapsspel. Op de tweede foto alle creatieve uitwerkingen die samen met de teksten zijn ingestuurd. En: nog een filmpje van de prijsuitreiking.

Foto: Mirjam Dorenbos

Foto: Karen Westra

Op de LSV krijgen leerlingen vanaf de startgroep t/m groep 8 Engelse les van een geschoolde vakleerkracht. De leerlingen van groep 7 en 8 hebben allemaal een persoonlijke, afgeschermde account op MySchoolsNetwork, een initiatief van NHL Stenden Hogeschool.
Via de website van MySchoolsNetwork werken de leerlingen d.m.v. allerlei projecten aan hun Engelse vaardigheden. Op deze wijze komen zij in contact met leeftijdsgenoten over de hele wereld en oefenen gericht met het schrijven, lezen, spreken en luisteren van en naar Engels. De leerlingen beschikken zo over ‘A window on the world’.
Leerkrachten hebben toegang tot alles wat hun leerlingen posten, verzenden en uploaden. Ze hebben daarnaast toegang tot een verscheidenheid aan educatieve inhoud en lesplannen met betrekking tot de Engelse taalvaardigheden. Moderators zorgen ervoor dat het platform een veilige omgeving is voor leerlingen om te communiceren, samen te werken en te creëren.
____________________________________________________________________________________________

Voor meer informatie over MySchoolsNetwork stuur een mail naar info@myschoolsnetwork.com of bezoek de website: https://www.myschoolsnetwork.com/

Voor meer informatie over dit project of over de Leeuwarder Schoolvereniging stuur een mail naar info@leeuwarderschoolvereniging.nl of kijk verder op deze website.

Copy link